Ny blogg!

Hej!

Nu är jag här igen. Med en ny blogg. Livet har fört med sig nya utmaningar och jag började fundera att jag pga allt som hänt säkert skulle må bra av att ha ett ställe där jag kan skriva av mig och eventuellt få råd och tips av andra i samma eller liknande situation. Kanske kan t.o.m. lilla jag hjälpa nån stackare där ute som lider av liknande symptom eller sjukdom. Så snälla, hör av er!

Jag fick nämligen den kroniska diagnosen Ulcerös Kolit eller Colitis Ulcerosa för ca.2 år sen, och har sedan dess knappt haft en lugn period med magen. Skov efter skov och kortisonkur på kortisonkur. Inte bra alls. Jag har mått väldigt dåligt psykiskt av att gå upp i vikt av kortisonbehandlingarna, och fått en hel del andra fysiska besvär, samtidigt som det påverkar mina nära och kära, jobbsituationen o.s.v. För er som inte vet vad CU är, kan man kortfattat på svenska säga kronisk tarminflammation.

I dag pratas det väldigt mycket om olika typer av IBS och IBD. Det finns stödgrupper och sidor på nätet där man kan läsa den nyaste informationen, forskningen och få svar på frågor. Men! Sidorna är på finska. För en finlandssvenk med svag finska är fackspråk och medicinska uttryck inte så lätt att förstå. Det är heller inte kul att knappt kunna ställa en fråga på finska för att få ett bra svar. Och just därför, tänkte jag att jag kunde starta en blogg där jag får skriva av mig och där vi alla CU-kompisar kan diskutera och fundera kring vår sjukdom. Det kroniska monstret CU. För sanningen är den att ingen annan än vi som lider i tysthet av detta, vet hur hemskt det kan vara, hur mycket det påverkar livet och hur jobbigt allt kan kännas ibland. När hoppet sviker och hjälplösheten gör sig påmind. Inte ens läkare kan veta hur vi känner. Så vida de inte själva lider av samma diagnos. Därför är det så viktigt att vi drabbade står på oss och letar info själva. Finns ju en uppsjö av tips och råd, men eftersom det är så svårt att veta vem och vad man skall tro, blir det svårt att gallra rätt bland allt man hör.

Vad vågar jag testa? Hjälper detta verkligen mig? Jag har ju inte exakt samma sympyom... funderingarna är många men det är också vi drabbade. Låt oss gå ihop och hjälpa varandra! Kanske vi bara vill prata av oss en stund, utan att få massa råd och tips. Bara klaga och låta nån som verkligen förstår lyssna.

Min blogg kommer också att handla en hel del om min vardag och kanske inte alltid om hur just CU påverkar den. Ibland orkar man bara inte känna sig annorlunda och sjuk. Ibland känns det som att man bara vill ignorera sjukdomen och leva livet. Det är väl ändå meningen att vi alla ska kunna leva livet?

Välkommen till mig och min blogg. CU!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Postpaket!

Dag tre på sjukhuset...

Stomipåse-överdrag!