Uppdatering om min stomisituation

Idag ringde läkaren/kirurgen från Vasa centralsjukhus. Han som opererade mig och gav mig en ny möjlighet till bättre livskvalitet. Han som gav mig Örjan. Jag är evigt tacksam för det arbete han gjorde men det var en konstig tacksam känsla som kom över mig när han ringde. Jag kände tacksamhet över mycket, samtidigt som den var blandad med en oro för vad som komma skall. Jag vet ju att jag inte är klar med mina operationer. Att jag antingen måste lägga ner min stomi till en s.k. j-pounch, eller alternativt operera bort ändtarmen pga cancerrisken. Summa summarum skall jag få kallelse till ett möte med honom där vi går igenom nästa steg i min process mot fullt tillfrisknande från Ulcerös kolit. Eller kan man nånsin kalla sig frisk om oron och risken för återfall alltid finns där? Jag har tänkt mycket fram och tillbaka men faktum kvarstår att jag inte alls är intresserad av att lägga ner stomin. Kirurgen ville gå igenom detta med mig personligen. Hans åsikt verkar nog vara att operera ny reservoar i form av j-pounch (j-påse), antagligen för att få mig att se så "normal" ut som möjligt. Att ge mig ett så "normalt" liv som möjligt. Men saken är den att jag inte har kännt mig så "normal" som jag gör nu, på väldigt länge. Att springa på toa 10-20ggr/dygn, med diarré (pga ingen tjocktarm), kanske använda blöja nattetid m.m m.m... är inget liv för mig. Inget man vill sträva efter. Men en operation skulle tyvärr göra detta till min vardag. Stor risk för det iaf. I sådana fall ser jag inte vitsen med att få stomin bortopererad. Jag har MYCKET hellre kvar min Örjan! Nåväl, kirurgen ville ju som sagt inte diskutera detta på telefon, så jag får väl återkomma till ämnet när jag har mer info efter vårt möte. Alla mina blodvärden är nu bra iaf. Hb, albumin, crp osv., så det känns ju jättebra! Och allt går så bra med stomin nu när jag hittat det rätta bandaget för mig.

Ha en fin fortsättning på dagen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stomipåse-överdrag!

Förkyld trött mamma

Dag tre på sjukhuset...