Om serotonin..

Igår läste jag inlägg och artiklar om att serotonin till största delen bildas i tjocktarmen. Det betyder att man kan få serotoninbrist när tjocktarmen är bortopererad. Varför har ingen sagt detta till mig? Tror att det finns mycket annat också som jag inte vet. Serotonin påverkar mycket i kroppen, bl.a glädje och livslust. Just därför tycker jag att man borde få veta en sån sak och vad man kan göra för att öka serotoninvärdet i kroppen. Eller är det för att läkare och sköterskor är rädda för att man skall bli deprimerad om man vet om att serotoninhalten kan rubbas iom en stomioperation? Att man blir nedstämd om man får veta att man KAN bli det... Serotoninet rubbas antagligen också vid IBS och andra tarmrelaterade sjukdomar. Jag tror att min trötthet delvis beror på att mitt näringsupptag är försämrat nu efter operationen. Kanske jag egentligen skulle behöva en del tillskott av mineraler och vitaminer för att återfå och behålla orken. Både psykiskt och fysiskt. Kanske borde önska mig en "genomgång av brister i kroppen" till min födelsedag..

Googla serotonin och betydelse så kommer det granterat upp viktig och intressant fakta...

Ha en fin dag!

Jag väntar svar från arbetsplatsläkaren ang svaren från min lungröntgen.. Han borde ringa idag...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stomipåse-överdrag!

Förkyld trött mamma

Dag tre på sjukhuset...